Цьогоріч у підготовці магістрів університету Вагенінгена взяв участь завідувач сектору Екології лісу УкрНДІЛГА Сергій Сидоренко. Він прочитав лекцію на курсі «Пірогеографія» щодо зміни пожежних режимів унаслідок бойових дій, їх короткострокових та довгострокових впливів.
Тема гостьової лекції від України
Цей курс розглядає складну природу ландшафтних пожеж і розкриває основні інструменти управління пожежами з точки зору різних дисциплін, включаючи географію, науку про вогонь (пірологію), менеджменту та комунікації.
Останні десять років були лише слабкою демонстрацією того, яких пожеж очікувати у майбутньому під наростаючим тиском кліматичних змін. Зокрема це мегапожежі в Середземномор’ї, підвищення частоти пожеж у помірних і бореальних зонах – за межами типових пожежних сезонів і регіонів, зміни землекористування в країнах Латинської Америки, що призвели до масових пожеж (вирубування лісів і заміна їх на землі сільськогосподарського призначення) та катастрофічні пожежі в Австралії. Усі ці стрімкі зміни, свідками яких ми стали, дозволяють спрогнозувати подальше підвищення пожежних ризиків.
Саме не лише регіональному, але й глобальному розумінню природи пожеж і присвячений курс Пірогеографії. Він складається з лекцій, екскурсій та інтеграційного творчого проєкту, присвяченого вирішенню конкретної практичної задачі. При цьому тематика проєкту зосереджена на причинах і впливах пожеж, а також проблемах інтегрованого управління пожежами.
Структура лекції «Вплив бойових дій на зміну пожежних режимів в Україні»
Курс складається з трьох блоків. На першому студентів знайомлять з основами пірології (fire science), екологічними та соціальними причинами і впливом пожеж. Отримані у першому блоці знання застосовуються на другому тижні (другий блок), який зосереджується на інтегрованому управлінні пожежами у міжнародному контексті, поєднуючи науку та практику. У цьому блоці поєднуються останні наукові дослідження, нові наукові ідеї й теорії, міжнародний досвід управління пожежами та охорони лісу від пожеж, а також проводяться гостьові лекції та вебінари національних та міжнародних експертів, науковців та керівників пожежної охорони з усього світу.
Опираючись на здобуті під час курсу знання та основні приклади управління пожежами, студенти створюють творчий проєкт, що підтримує інтегроване управління пожежами (третій блок).
Блок-схема складових пожежного режиму
Саме у другому та третьому блоках і був залучений науковець сектору Екології лісу, тобто у проведенні гостьової лекції та менторстві групи студентів під час створення творчого наукового проєкту.
Обговорення ідеї проєкту із групою студентів
На лекції Сергія Сидоренка студенти отримали інформацію стосовно прямого й опосередкованого впливу бойових дій на зміну пожежних режимів, що виражається через збільшення кількості джерел вогню у ландшафтах, обмеження у проведенні протипожежних профілактичних заходів та заходів із гасінням пожеж, замінювання величезних площ лісів та переміщення мільйонів людей із зони бойовий дій.
Опосередкований вплив бойових дій
У результаті обговорень студенти вирішили створити проєкт, пов’язаний із створенням комунікаційної стратегії для інформування людей у територіальних громадах щодо пожежних ризиків з урахуванням небезпек, спричинених впливом бойових дій.
Група вирішила сфокусуватися на ідентифікації громад, які мають найвищі ризики, і підготувати матеріали, адаптовані для поширення у соціальних мережах. Творча складова проєкту полягала у підготовці ескізів контенту для поширення (див. малюнок нижче).
Базова структура повідомлення у соцмережах
Формування безпечного середовища (створення захисних зон за допомогою управління горючими матеріалами)
Протипожежна пропаганда. Дотримування правил пожежної безпеки у лісах
Ризики від пожеж та ризики від замінювання території мають негативний синергічний ефект
Не всі пожежі вдаватиметься гасити з урахуванням ризиків від замінювання території та забруднення лісів нездетонованими боєприпасами
Всі групи студентів разом із їх менторами представили свої проєкти на заключній конференції із поясненням основних концепцій, вибору тих чи інших засобів реалізації поставлених цілей і звісно з дискусією щодо кожної презентації.
На заключному етапі група проєкту «Defend against the flame» в особах Thijs, Vera та Nicholaos виступили блискуче, провели ефектну та інформативну презентацію.
Бажаю моїм студентам подальших успіхів у навчанні та підготовці до поповнення когорти нової генерації науковців-пірологів Європейського Союзу.
Сергій Сидоренко,
канд. с.-г. наук,
зав сектору Екології Лісу УкрНДІЛГА