Відповідно до податкового законодавства встановлено рентну плату за спеціальне використання лісових ресурсів (ст. 256 Податкового кодексу України).
Рентну плату сплачують лісокористувачі, які здійснюють заготівлю деревини та недеревних ресурсів лісу на підставі спеціального дозволу (лісорубного квитка або лісового квитка) або відповідно до умов договору довгострокового тимчасового користування лісами.
Яка ситуація на сьогодні?
Зараз діє досить складний механізм, який ускладнює адміністрування рентної плати. Зокрема, існуючий поділ лісів за розрядами базувався на відстані вивезення деревини з лісосік до найближчого пункту відвантаження деревини залізницею. Такий поділ був розроблений ще за часів Радянського Союзу.
На сьогодні ж в Україні набула європейська практика, за якою деревина перевозиться здебільшого автомобільним транспортом.
Окрім того, система поділу лісів за розрядами спричиняє низку неузгодженостей та проблем, як для лісокористувачів, так і для податкових органів.
Як буде?
16 січня 2020 року Парламент прийняв закон про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві (реєстр. № 1210).
Цим Законом скасовується поділ лісів на розряди, оскільки діючий механізм досить застарілий, нижні склади практично відсутні, закріплення за залізницями також не відбувається.
Застосовуватиметься ставка рентної плати за кожною породою без деталізації за розрядами, що значно полегшить сам розрахунок рентної плати постійними лісокористувачами.
Окрім того, прийняття однієї ставки рентної плати в розрізі лісових порід (на рівні колишнього третього розряду) для більшості лісогосподарських підприємств зменшить податкове навантаження в частині сплати рентної плати.
Прес-служба Держлісагентства