для ведення господарства в лісових смугах та масивних лісах?
До Земельного кодексу України було внесено зміни, згідно з якими з 01.01.2019 земельні ділянки, зайняті полезахисними лісовими смугами, які обмежують масив земель сільськогосподарського призначення, мають передаватися в постійне користування державним або комунальним спеціалізованим підприємствам або в оренду фізичним та юридичним особам із обов'язковим включенням до договору оренди землі умов щодо утримання та збереження таких смуг і забезпечення виконання ними функцій агролісотехнічної меліорації.
Це положення викликало багато дискусій щодо алгоритму створення комунальних підприємств для ведення господарства в лісових смугах та масивних лісах, які перебувають у власності органів місцевого самоврядування.
Етапом, який передує створенню комунального підприємства в підпорядкуванні органів місцевого самоврядування, є проведення інвентаризації земель (відповідно до Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого Постановою КМУ від 05.06.2019 № 476).
Підставою для проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення є рішення сільської, селищної або міської ради, на території якої розташований масив.
Виникає питання, звідки взяти кошти для проведення інвентаризації? Фінансування цих робіт може здійснюватися за рахунок коштів, які надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва (відповідно до ч.2 статті 209 Земельного кодексу України).
Створення комунального підприємства в підпорядкуванні органів місцевого самоврядування для ведення господарства в лісових смугах та масивних лісах в умовах реорганізації органів місцевого самоврядування може відбуватися двома шляхами. Модель такого підприємства будується залежно від наявності коштів у перспективі для вирішення завдань, які будуть на нього покладені.
Правовою основою для ведення господарства комунальним підприємством є чинне лісове та інше природоохоронне законодавство України.
Фінансове забезпечення діяльності такого підприємства може здійснюватися за рахунок коштів місцевого бюджету, коштів установ, організацій та підприємств, вітчизняних та іноземних замовників робіт, грантів, інших джерел, не заборонених законом.
Оскільки в рамках державної фінансової підтримки розвитку об'єднаних територіальних громад (ОТГ) Уряд визначив порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам об'єднаних територіальних громад на формування інфраструктури, ОТГ спроможні утворити спеціалізоване лісогосподарське підприємство як юридичну особу на районному й міжрайонному рівнях.
Такі підприємства набувають права постійного користування на землю в порядку, встановленому чинним законодавством. У цьому випадку проблемним питанням є ведення господарства в тих адміністративних районах, в яких не утворені об’єднані територіальні громади.
Такі підприємства ініціюють питання перед Головним управлінням агропромислового розвитку ОДА щодо створення обласного об’єднання для координації ведення господарства.
Незалежно від обраного шляху формування структури управління такими землями необхідно:
Залишилось відповісти ще на кілька важливих питань:
Наталя Висоцька,
перший заступник директора УкрНДІЛГА
Олександр Борисенко,
с. н. с. лабораторії нових інформаційних технологій УкрНДІЛГА
Микола Любчич,
начальник відділу лісового господарства, лісовідновлення, лісорозведення та використання лісових ресурсів Харківського ОУЛМГ
Матеріал опублікований у газеті «Природа і суспільство» 2020, №6 (266), с. 3